English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

2.07.2012

"Προσεγγίσεις Ιστορίας" του Γιώργου Κορναράκη

Κάθε προσπάθεια έρευνας της ιστορίας ενός τόπου είναι πάντα ευπρόσδεκτη και χαιρετίζεται με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Οταν μάλιστα η προσπάθεια αυτή συνοδεύεται και με σχολαστική έρευνα των πηγών. Ο φιλολόγος-διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γεωργος Κορναράκης, με το βιβλίο του, "Προσεγγίσεις Ιστορίας" αποσκοπεί να δώσει απάντηση στον προβληματισμό κατά πόσο η τοπική ιστοριογραφία είναι κατασκευή, να προβάλει κάποια ερωτήματα και να φωτίσει το θέμα της τοπικής ιστορικής φυσιογνωμίας ή αλλιώς της ταυτότητας του τόπου μας. Η ενασχόληση με ένα αντικείμενο τέτοιας μορφής παρέχει εχέγγυα σημαντικότητας, ενδιαφέροντος και επικαιρότητας. Η σύνδεση του θέματος με τη μάθηση και τη διδασκαλία, αφού η τοπική ιστορία είναι αντικείμενο διδασκαλίας και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, πολλαπλασιάζει το ενδιαφέρον και την ερευνητική προσπάθεια.


Παρακολουθήστε το βίντεο της συνέντευξης που παραχωρήθηκε για το Channel 4U εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=FRZ-q4Ul3zI&feature=youtu.be

Στον πρόλογο του βιβλίου ο συγγραφέας αναφέρει:  “Xωρίς να ισχυριζόμαστε ότι η προσπάθεια αυτή έχει καταληκτικό ή επιλυτικό χαρακτήρα, φρονούμε ότι το υπόβαθρο της θεωρητικής θεμελίωσης της παρούσης εργασίας, αλλά και οι πράξεις κατασκευής της τοπικής ιστορικής ταυτότητας ενδέχεται να αποβούν χρήσιμα προπλάσματα στον επίδοξο τοπικό ιστοριογράφο, τον εκπαιδευτικό, τον σχεδιαστή της εκπαιδευτικής πολιτικής.

Στο βιβλίο υπάρχει ένα θεωρητικό υπόβαθρο για το πώς κατασκευάζεται η ιστορική ταυτότητα, αλλά υπάρχουν και παραδείγματα κατασκευής ιστορικής ταυτότητας και προσπάθεια, με τη μέθοδο της ενσυναίσθησης, να δειχτεί ότι ορισμένες διατυπωμένες ιστορικές θέσεις δεν κινούνται προς την ορθή κατεύθυνση. Επιφέρεται, επίσης, έλεγχος κάποιων ιστορικών διηγήσεων ή επανατοποθετείται η ερμηνεία κάποιων τεκμηρίων, αφού έχει ληφθεί υπόψη και η επιστημολογική κατεύθυνση της σύγχρονης ιστοριογραφίας. Υπάρχουν ιστορικά παραδείγματα όπου διατυπώνεται ότι κατασκευάζοντας κανείς την ιστορική ταυτότητα, δηλαδή την ιστορική διήγηση, αν χρησιμοποιήσει την ενσυναίσθηση οδηγείται σε τεκμηριωμένες ερμηνείες του ιστορικού γίγνεσθαι.

Με τη μέθοδο αυτή ο ερευνητής προσπαθεί να μεταφερθεί στο χρόνο που λαμβάνουν χώρα τα γεγονότα και να τα ζήσει σαν να ήταν παρών. Σʼ αυτό τον βοηθούν οι πηγές, κάθε τι που μπορεί να συγκεντρώσει για το ιστορικό γεγονός που μελετά, είτε θετικά είναι αυτά είτε αρνητικά, τα οποία λαμβάνει υπόψιν του για να προσεγγίσει το θέμα και να καταλήξει σε ασφαλή συμπεράσματα.

Τα θέματα που παρουσιάζει ο Γιώργος Κορναράκης και στηρίζονται στο θεωρητικό υπόβαθρο που αναπτύχθηκε στην αρχή του βιβλίου, είναι:

1) Ο Λύττιος πόλεμος. Είναι η διαμάχη Κνωσού-Λύττου.

2) Τα τοπωνύμια. Χαρακτηριστικά τοπωνύμια διαφόρων περιοχών της Κρήτης. Εδώ ο συγγραφέας ερευνά με σχολαστικότητα κάθε πιθανή προέλευση του ονόματος. “Λύττος ή Λύκτος”, “Λασίθι ή Λασύθι”, “Κασταμονίτσα”, “Τζερμιάδω”, “Αμάρι-Αμαριανό” κτλ.

3) Το Κρυφό Σχολειό. Πραγματικότητα ή μύθος;

4) Τελικά ποια είναι η ταυτότητα του πυρπολητή του Αρκαδίου;

Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν τα δύο τελευταία κεφάλαια. “Το Κρυφό Σχολειό” και “Ο πυρπολητής του Αρκαδίου”, που είναι θέματα με ιστορικά  "αγκάθια ". Ο συγγραφέας τα προσεγγίζει με πολλή προσοχή. Η εργασία του Γιώργου Κορναράκη στηρίζεται σε μια πλούσια βιβλιογραφία, την οποία καταχωρεί στο τέλος του βιβλίου και αποτελείται από 40 ξενόγλωσσες και 152 ελληνόγλωσσες μελέτες σε βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες και ανακοινώσεις επιστημονικών συνεδρίων

Δεν υπάρχουν σχόλια: