English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

3.18.2012

“Ο τελευταίος λεπρός” του Κώστα Τσόκλη στη Σπιναλόγκα



Μια σημαντική εικαστική- κοινωνική εκδήλωση με το γενικό τίτλο « Ο τελευταίος λεπρός » θα φιλοξενηθεί για πέντε ολόκληρους μήνες στο νησί Σπιναλόγκα το καλοκαίρι του 2012, από τις 2 Ιουνίου έως τις 31 Οκτωβρίου, από τον διεθνώς καταξιωμένο Έλληνα καλλιτέχνη, Κώστας Τσόκλη. Το πολιτιστικό αυτό γεγονός υλοποιείται με την ομόφωνη αποδοχή του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, τη στήριξη του Περιφερειάρχη Κρήτης κυρίου Σταύρου Αρναουτάκη και τη στήριξη του Δημάρχου Αγίου Νικολάου κυρίου Δημήτρη Κουνενάκη, ενώ η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO. 


Παρακολουθήστε το σχετικό ρεπορτάζ εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=cnDoqGgCmdU&list=UU4tdtblZTjb0qCwqdC79v8Q&index=1&feature=plcp
Σκοπός, η μετατροπή του νησιού σε έργο σύγχρονης τέχνης που εμπνέεται όμως από το πρόσφατο παρελθόν. Άρα, είναι μια εκδήλωση αισθητικής, αυτογνωσίας και τέχνης. Πρόσχημα για τη δημιουργία του μεγάλου αυτού εγχειρήματος, είναι η υπαινικτική και όχι περιγραφική ανάδειξη της περιόδου 1903 – 1957, δηλαδή της εποχής του εγκλεισμού των λεπρών στη Σπιναλόγκα. 

Έτσι με σεβασμό στην αισθητική αλλά και πολιτισμική σημασία της Σπιναλόγκας, θα γίνουν διακριτικές επεμβάσεις τόσο στην εξωτερική όψη, μετατρέποντας ολόκληρο το νησί σε ένα τεράστιο γλυπτικό έργο, όσο και στο εσωτερικό, με στόχο ο επισκέπτης να βιώνει μια αλληλουχία εικαστικών εκπλήξεων οι οποίες, πότε θα αναδεικνύουν τις υπάρχουσες συγκινησιακές δυνατότητες που ίσως διέφευγαν της προσοχής του θεατή και πότε θα τον φέρνουν σε επαφή με νέα, απροσδόκητα αισθητικά βιώματα, αυτόνομα ζωγραφικά έργα, γλυπτά και καλλιτεχνικές πολυμεσικές εφαρμογές. 

Επιμελητές της εκδήλωσης είναι, η Κατερίνα Κοσκινά, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και ο ιστορικός Τέχνης Bruno Cora, διευθυντής κατά καιρούς, πολλών Μουσείων στην Ιταλία και την Ελβετία. Την Οργάνωση και επικοινωνία έχει αναλάβει εθελοντικά, το Δημοτικό «Μουσείο Κώστα Τσόκλη» που εδρεύει στην Τήνο, Διευθύντρια του οποίου είναι η κυρία Χρυσάνθη Κουτσουράκη. Συντονισμός Ελένη Τσόκλη – Νίκος Φινοκαλιώτης 

Μάλιστα η υπεύθυνη συντονισμού της εκδήλωσης, κ. Ελένη Τσόκλη συναντήθηκε ήδη με το Δήμαρχο Αγίου Νικολάου κ. Δημήτρη Κουνενάκη , τον αντιδήμαρχο κ. Αικατερινάκη Μανώλη, τον πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας Βρουχά κ. Μιχάλη Μπουτσάκη και τον Κωνσταντίνο Φραγκιαδάκη από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αγίου Νικολάου. Η ίδια τόνισε πως η εκδήλωση αυτή θα μπορούσε να θεωρηθεί “ως ένα μικρό πολιτιστικό αντιστάθμισμα στην αρνητική εικόνα που έχει δημιουργηθεί για τη χώρα μας, τόσο σ’ εμάς τους ίδιους, όσο και στους μελλοντικούς επισκέπτες μας”. 

Ο ίδιος πάντως ο καλλιτέχνης δηλώνει για το μεγάλο αυτό πολιτιστικό γεγονός: «Όπως στις αρχαίες τραγωδίες, όπου η μοίρα των ηρώων είναι πάντα ζοφερή και έρχεται η ομορφιά του Λόγου και οι αναπάντεχες λύσεις των πολύπλοκων σχέσεων και καταστάσεων να λυτρώσει τους ήρωες, αλλά και το θεατή, έτσι κι εδώ, φιλοδοξώ πρώτα να ταυτίσω τον επισκέπτη, με αυτούς που απομονωμένοι από την κοινωνία, έβλεπαν το σώμα τους και τις ψυχές τους σιγά – σιγά να λιώνουν και ύστερα να τον λυτρώσω, μέσω της γοητείας της φύσης και της τέχνης, οδηγώντας τον τελικώς, στη συνειδητοποίηση της δικιάς του τύχης, του να είναι δηλαδή υγιής, αρτιμελής και να απολαμβάνει τα δώρα της Ζωής, της Ελευθερίας και της Τέχνης »,


Βιογραφικό Κώστα Τσόκλη 

Γεννήθηκε στην Αθήνα αλλά έζησε 28 χρόνια εκτός Ελλάδας (Ρώμη, Παρίσι, Βερολίνο) έγινε διεθνώς γνωστός, στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Από τους διασημότερους Έλληνες καλλιτέχνες της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, ο Τσόκλης γνώρισε τις τάσεις της σύγχρονης τέχνης στον τόπο γέννησής τους. Το έργο του, ωστόσο, δεν κατατάσσεται σε κάποια από αυτές, αν και στοιχεία της εννοιολογικής τέχνης, του nouveau realisme και της pop art μπορούν να ανιχνευθούν. Παρότι η τρίτη διάσταση πολύ σύντομα προστέθηκε στους πίνακές του, η ζωγραφική σκέψη εξακολούθησε να χαρακτηρίζει τις συνθέσεις του. Το στοιχείο της οφθαλμαπάτης, όχι με την παραδοσιακή έννοια της μεταφοράς των τριών διαστάσεων στο επίπεδο, αλλά με την κατάργηση των ορίων ζωγραφικού και πραγματικού χώρου, διατρέχει το σύνολο του έργου του. Από το 1985 βρίσκεται στην πρωτοπορία , χάρη στη «ζωντανή ζωγραφική» του (βιντεοπροβολές, πάνω σε ζωγραφικούς πίνακες μεγάλων διαστάσεων) και τις μνημειακές επεμβάσεις του σε εγκαταλελειμμένους , δημόσιους ή ιστορικούς χώρους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: