English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

6.04.2012

"H Ελλάδα μας έδωσε τη φλόγα, δώστε της πίσω τα μάρμαρα!"

Ένας Βρετανός δημοσιογράφος, εκδότης του Αγγλικού Vanity Fair και συγγραφέας του “Brandenburg” και νικητή του βραβείου Orwell, το 2009, ο Henry Porter επανέφερε πρόσφατα ένα από τα πιο ευαίσθητα και μαζί πιο λυπηρά ζητήματα του πολιτισμού μας, το ζήτημα του επαναπατρισμού των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Με όπλο τις λέξεις, μέσα από μια προσέγγιση ψυχής που δημοσιεύτηκε στη Βρετανική εφημερίδα Guardian, προτείνει να επιστραφούν στην Ελλάδα τα κλεμμένα από τον λόρδο Έλγιν, χιλιοβασανισμένα εδώ και αιώνες μάρμαρα. Ερέθισμα για τις σκέψεις του Porter, αποτέλεσαν τα ίδια τα συναισθήματα που του προκάλεσε η Αφή της Ολυμπιακής Φλόγας, όπου λέει ότι οι ιέρειες που συμμετείχαν στην τελετή έμοιαζαν σαν ζωντανές Καρυάτιδες που μόλις είχαν ξεπηδήσει μέσα από ένα αρχαιοελληνικό αέτωμα. Οι αναπαράσταση των Ολυμπιακών Δρώμενων, από τις ιέρειες, θύμισαν στο Βρετανό συγγραφέα πόσα προσέφερε η Ελλάδα στον παγκόσμιο πολιτισμό και τον έκαναν να αναρωτιέται  μήπως η Αγγλία που δέχτηκε τη φλόγα των Ολυμπιακών Αγώνων, τη ιερή φλόγα ενός οράματος ζωντανού εδώ και χιλιάδες χρόνια, μήπως οφείλει να επιστρέψει πίσω στην Ελλάδα, τα ζωτικά τμήματα του συμβόλου του ίδιου του πολιτισμού, του Παρθενώνα. 

Στο άρθρο του, ο κ. Porter περιγράφει τα συναισθήματά του για την Αφή της Φλόγας (σ.σ. οι Ολυμπιακοί θα γίνουν στο Λονδίνο) και εξηγεί ότι αισθάνεται άσχημα όταν βλέπει τα μάρμαρα στο Βρετανικό Μουσείο: “Σαν να μας δείχνουν έργα του Πικάσο σε ένα σπίτι και να μας λένε ότι είναι κλεμμένα (…) ίσως να μην πρέπει να είμαστε τόσο περήφανοι γι’ αυτό”. Ο ίδιος, εξηγεί πως τα μάρμαρα πάρθηκαν από την Ελλάδα, όταν ήταν υπό τουρκική κυριαρχία. Και, έτσι, βάσει του Δικαίου, θα πρέπει να επιστραφούν, όπως επεστράφησαν και (κάποια από) τα κλεμμένα από τους Ναζί αρχαία στην Ελλάδα.

“Για να ζυγίσετε το θέμα”, λέει ο ίδιος, αφού καταρρίπτει όλες τις δικαιολογίες των Βρετανών για τη μη επιστροφή, “πρέπει μόνο να αναρωτηθείτε εάν η συμπεριφορά του Έλγιν θα ήταν αποδεκτή σήμερα. Φυσικά και δεν θα ήταν και ούτε θα περιμέναμε να κρατήσουμε to αποτέλεσμα μιας τέτοιας λεηλασίας. Λοιπόν, γιατί πρέπει να επιμένουμε να κρατάμε αυτά τα με άρρωστο τρόπο αποκτημένα γλυπτά τώρα;

Ενώ οι Έλληνες γδύνουν τις τράπεζές τους από λεφτά και κατευθύνονται προς έναν οικονομικό γκρεμό, είναι η κατάλληλα στιγμή να βγάλουμε τα μάρμαρα από το Tilbury. Παρόλα αυτά, προτείνω ότι στο φως κάθε δυτικός πολιτισμός, οφείλει στην Ελλάδα – σε όρους δημοκρατικής ιδέας, τους Ολυμπιακούς, επιστήμη, τέχνη και αρχιτεκτονική- θα έπρεπε να ξεκινήσουμε να παραδεχόμαστε μια απλή αλήθεια: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα, δεν είναι δικά μας να τα κρατήσουμε”.

Επί της ουσίας, η πρόταση του Henry Porter, πέρα από το ότι υπηρετεί τη λογική, επαναφέρει τη συζήτηση (η οποία, υπενθυμίζουμε, ούτως ή άλλως ξαναρχίζει στο Μουσείο της Ακρόπολης με διεθνείς προσωπικότητες) και ξαναφέρνει στο προσκήνιο μια πρόταση, που, όπως αποκαλύπτει σήμερα η iTabloid, το Υπουργείο Πολιτισμού, έχει έτοιμη προς το Βρετανικό Μουσείο και συμφέρει τόσο την Ελλάδα, όσο και τη Βρετανία. Η πρόταση, αφορά την μόνιμη επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην πατρίδα τους, με το Βρετανικό Μουσείο να αναγνωρίζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Ελλάδας. Το Υπουργείο Πολιτισμού, ως αντάλλαγμα σε αυτό, προτίθεται να υπογράψει την έναρξη προγράμματος, το οποίο θα προβλέπει ότι η αίθουσα Duveen (όπου “φιλοξενούνται” σήμερα τα κλεμμένα μάρμαρα στο Βρετανικό Μουσείο) δεν θα αδειάσει: Θα είναι συνεχώς γεμάτη με εκθέσεις από τις σημαντικότερες ελληνικές αρχαιότητες, τις οποίες η Ελλάδα θα στέλνει για να εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Η ελληνική κυβέρνηση μάλιστα, προτίθεται και να καλύπτει τα έξοδα των αποστολών που, όπως προβλέπει η πρόταση, θα ανανεώνονται κάθε εξάμηνο, αφού εμφανίζεται βέβαιη πως η επιστροφή των μαρμάρων θα προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον και θα αυξήσει κατά πολύ τα έσοδα του Μουσείου της Ακρόπολης.

Δυστυχώς, η πρόταση προσκρούει στην αδιαλλαξία του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο ζητά από την ελληνική κυβέρνηση να υπογράψει ότι τα μάρμαρα του ανήκουν, ακόμα και για να τα… δανείσει στο Μουσείο της Ακρόπολης (καθώς βάσει του Διεθνούς Δικαίου, η Ελλάδα θα δικαιούται να κρατήσει την περιουσία της από την ώρα που θα περάσουν τα σύνορα). Μετά από την αδιαλλαξία, στο ΥΠΠΟ είχαν πέσει και σκέψεις για προσφυγή της Ελλάδας στο Διεθνές Δικαστήριο (η πρόταση είχε γίνει από τον Αιγύπτιο υπουργό Πολιτισμού και αρχαιολόγο-αιγυπτιολόγο, Ζάχι Χάουας και Κινέζους αξιωματούχους, καθώς στο ΒΜ “φιλοξενούνται” και αιγυπτιακές και κινεζικές αρχαιότητες) όμως η χώρα μας προτιμά τη διπλωματική και ειρηνική οδό. Άλλωστε, ο ελληνικός πολιτισμός αυτό προάγει: Τον διάλογο και την ειρήνη…



Το 1806 μεταφέρθηκαν στη Βρετανία και ξεριζώθηκαν από τον τόπο τους γλυπτά και μάρμαρα του Παρθενώνα, τα οποία οι Βρετανοί επιμένουν να ονομάζουν «Ελγίνεια». Κανείς μπορεί να τα θαυμάσει στο Βρετανικό Μουσείο, όπως και άλλες συλλογές.....από κάθε γωνιά του κόσμου με χαρακτηριστική εκείνη του αιγυπτιακού πολιτισμού.


Οι έντονες διαμάχες και οι ατέλειωτες αιτήσεις να επιστραφούν τα κλοπιμαία στην Ελλάδα δεν έχουν τελειωμό. Ποιος είναι εκείνος που δε θυμάται τη μάχη της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη και το λόγο της στο Oxford Union το 1986 ως τότε υπουργός Πολιτισμού;


Τον Απρίλιο του 2007, σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Βρετανικό Μουσείο,αναφέρθηκε ότι δεν προτίθεται να παραχωρήσει την κυριότητα των Γλυπτών του Παρθενώνα σε ελληνικό μουσείο, ενώ σε νεότερη ανακοίνωσή του το 2009 ανέφερε πως, με την ευκαιρία των εγκαινίων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, θα ήταν διατεθειμένο να δανείσει τα «Ελγίνεια», αρκεί η Ελληνική Κυβέρνηση να αναγνωρίσει το δικαίωμα ιδιοκτησίας τους στο Μουσείο. 


Πρόταση την οποία ευλόγως απέρριψε η ελληνική κυβέρνηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: